Whatsapp E-mail
Home

Mentale modellen voor zoekmachineoptimalisatie

“Volgens mij is het alsof jij de matrix ziet, of niet?” Dat vroeg een collega aan mij, toen ik enthousiast vertelde over mentale modellen. “Ja, precies, ja,” zei ik enthousiast en mijn ogen begonnen te glinsteren. Dat was precies wat ik zelf niet onder woorden kon brengen. Mentale modellen hebben mijn manier van denken compleet veranderd en sindsdien is mijn aanpak voor zoekmachineoptimalisatie nooit meer hetzelfde geweest. 

Ergens in het voorjaar van 2019 ontdekte ik het bestaan van mentale modellen, op de website van Farnam Street. Ik begon met lezen en was meteen enthousiast. 

Voor me lag een uitgebreide, maar eindige, set met modellen uit de natuurkunde, wiskunde, economie, scheikunde en biologie, die ik op elk vlak in mijn leven kon toepassen. 

Het was alsof ik scherper kon zien dan ooit. Deze modellen zouden me helpen om beter te begrijpen en beter te beslissen – iets wat we elke dag doen.

Al vrij snel kreeg ik het idee om wat met deze kennis te doen. Om het te delen. En de wereld van zoekmachineoptimalisatie leek me een mooie plek om te starten.

In deze serie: 

  1. Intro: Mentale modellen voor zoekmachineoptimalisatie (dit artikel)
  2. Model 1: Eerste principe denken
  3. Model 2: Complex adaptief systeem
  4. Model 3: Feedback loops
  5. Model 4: Activeringsenergie
  6. Model 5: Het rode koningin effect
  7. Model 6: Entropie
  8. Model 7: Netwerkeffecten
  9. Model 8: De kaart is niet het gebied

Een gids voor iedereen die met SEO te maken heeft

In deze serie neem ik je mee door de wereld van zoekmachineoptimalisatie aan de hand van verschillende modellen. Deze modellen helpen je om anders naar zoekmachineoptimalisatie te kijken, de wereld van zoekmachines beter te begrijpen en betere beslissingen te nemen. 

Daarbij gaan we werken met echte powertools: eerste principe denken en activeringsenergie bijvoorbeeld. Verder kijken we wat complex adaptieve systemen met SEO te maken en hoe we onze website kunnen beschermen tegen het rode koningin effect en entropie

En geen zorgen als je niet weet dat is, dat wordt allemaal in duidelijke taal uitgelegd.

In totaal bekijken we 8 modellen:

Tijdloze wijsheid

Dit is een ultieme poging om de wereld van SEO uit te leggen aan iedereen die online marketing bedrijft; om zoekmachineoptimalisatie beter te begrijpen en om betere beslissingen te nemen. 

Het doel is om tijdloze wijsheid te delen, die nu, maar ook over 5 jaar nog relevant is. 

Het maakt dan ook niet uit of je voor het eerst leest over zoekmachineoptimalisatie, al jaren een team van SEO specialisten aanstuurt, een echte SEO-nerd bent (zoals ik) of enkel SEO diensten inkoopt.

Als je klaar bent met het lezen van deze serie, beloof ik je dat je niet alleen meer kennis hebt van SEO, maar ook een hele reeks bruikbare modellen tot je beschikking hebt om in andere gebieden van jouw leven toe te kunnen passen.

En als bonus hoef je niets te weten van RankBrain, Hummingbird, Artificial Intelligence, Machine Learning, Natural Language Processing, Penguin en Panda algoritme updates, Mobile First Indexing, Core Web Vitals of welke andere ingewikkelde zoekmachine termen dan ook.

Maar voordat we stilstaan bij de verschillende modellen, wil ik deze intro gebruiken om een antwoord te vinden op de vraag: wat is een mentaal model?

Het belang van mentale modellen voor SEO

Alle waarheden zijn gemakkelijk te begrijpen als ze eenmaal ontdekt zijn; het gaat erom ze te ontdekken

Galileo Galilei

Mentale modellen wijzen de weg

SEO specialisten, marketing managers en developers hebben een gezamenlijk belang: een website met (het liefst veel) bezoekers. Om dat te bereiken moet een website vindbaar zijn. Zoekmachines zoals Google helpen daarbij. Ze brengen vraag en aanbod samen en helpen bezoekers te vinden wat ze zoeken; informatie op onze website.

Wie goed vindbaar wil zijn moet bovenaan in Google staan. Maar, goede vindbaarheid is niet vanzelfsprekend en zoekmachineoptimalisatie is complex. Er zijn meer dan 200+ factoren die de positie van een website bepalen; frequente updates in het algoritme van Google; en daar bovenop hardnekkige SEO mythes en misvattingen die menig SEO specialist achter zijn oren doet krabben.

Wanneer we – vanuit welke rol dan ook – willen dat bezoekers onze website vinden, hebben we met deze complexiteit te maken. We willen de juiste beslissingen nemen, maar door de grote hoeveelheid informatie belanden we vaak op een dwaalspoor. Dat kost zoekwoordposities, verkeer, en uiteindelijk, geld.

Daarom hebben we mentale modellen nodig. Die wijzen ons de weg en helpen om SEO simpel te maken, zonder de complexiteit te ontkennen.

Wat is een mentaal model?

Een mentaal model is een vereenvoudigde weergave van de realiteit. Een lens waardoor we naar de wereld kijken. Mentale modellen helpen ons om de wereld beter te begrijpen, te verklaren waarom bepaalde dingen gebeuren en om betere beslissingen te maken. Daarom is de kwaliteit van onze modellen cruciaal.

Mentale modellen vinden we onder andere in de grote ideeën uit de wetenschap. Natuurkunde, scheikunde en biologie bieden ons uitstekende analogieën die we kunnen toepassen op andere vlakken in ons leven. Maar ook de psychologie, economie en engineering bevatten bruikbare modellen voor betere besluitvorming. 

Door deze ideeën te verzamelen komen we tot een grote, maar eindige set met mentale modellen, die ons helpen om beter te onthouden, te begrijpen én te beslissen.

De lens waardoor we kijken

Omdat de realiteit vaak te complex is gebruiken we allemaal, continue, en vaak zonder het te beseffen, mentale modellen om de wereld om ons heen te vereenvoudigen.

Dat kunnen we vergelijken met de werking van een cameralens. Als deze volledig openstaat dan komt er teveel licht binnen en raakt de foto overbelicht. Passen we de opening van de lens aan dan vangt het canvas precies genoeg licht en krijgen we een heldere foto.

Mentale modellen als fotolens
Mentale modellen als lens waardoor we naar de wereld kijken

Alleen met de juiste lenzen kunnen we scherp zien. We hoeven niet alle details te kennen, maar moeten wel de informatiestroom beperken zodat we helder kunnen denken.

Complexe realiteit

If the facts don’t hang together on a latticework of theory, you don’t have them in a usable form. You’ve got to have models in your head. And you’ve got to array your experience — both vicarious and direct — on this latticework of models.

Charlie Munger

De realiteit is complex en moeilijk te omvatten. Elke situatie is uniek en er zijn nuances en uitzonderingen waardoor ons begrip, en daarmee vaak ook onze besluitvorming, vertroebeld raakt. 

Wie geïsoleerde feiten probeert te onthouden loopt al snel tegen de grenzen van zijn kunnen aan. Daarom gebruiken we mentale modellen. Want die helpen ons om de wereld beter te begrijpen en betere beslissingen te nemen.

Conclusie

Mentale modellen vormen de lenzen waardoor we naar de wereld kijken. In dit geval de wereld van zoekmachines en SEO. Die hebben we nodig omdat er anders teveel informatie binnenkomt, waardoor we verblind raken en geen goede beslissingen kunnen nemen. En juist dat is zo belangrijk voor wie graag een goed vindbare website wil.

Voor de volgende keer…

In het volgende artikel bekijken we de wereld van zoekmachines vanuit het eerste principe denken; een eeuwenoude denktechniek die onder andere tot de uitvinding van Tesla en de Falcon X raket heeft geleid. Wat dat te maken heeft met zoekmachine optimalisatie lees je in deel 1: Eerste principe denken: waarom is zoekmachineoptimalisatie belangrijk?.

Tot die tijd, denk eens na over de volgende vragen:

  • Hoe zou jij een mentaal model voor jezelf omschrijven?
  • Welke modellen gebruik jij (onbewust) om beslissingen te nemen?
  • Hoe kun je deze modellen toepassen op SEO? En op andere gebieden in je leven?

Help je collega’s en klanten door te delen

Ik schreef dit artikel om je te helpen de wereld van zoekmachineoptimalisatie vanuit een ander perspectief te bekijken en betere beslissingen te nemen. Nu is het jouw beurt om een ander te helpen om beter te worden in SEO, door deze kennis te delen.

Vond je dit een goed artikel? Deel het dan met anderen!

PS: Heb je naar je na aanleiding van dit artikel vragen? Stuur me dan een berichtje via LinkedIn.