Eerste principe denken: waarom is zoekmachine optimalisatie belangrijk?

Dit is het tweede artikel in een serie over mentale modellen en SEO, met als doel het beter begrijpen van zoekmachineoptimalisatie en het nemen van de juiste beslissingen. In het vorige deel van deze serie schreef ik over het belang van mentale modellen voor SEO. In dit artikel kijken we naar het eerste model; het redeneren vanuit eerste principes.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool

Richard Feynman

Redeneren vanuit eerste principes is een goede verdediging tegen SEO mythes en maakt het werk van SEO specialisten 10x effectiever. Bovendien helpt het ons een antwoord te vinden op fundamentele vragen, zoals:

  • Wat is het doel van een zoekmachine 
  • Waarom is zoekmachineoptimalisatie belangrijk? 

Wat is eerste principe denken?

Eerste principe denken is een van de beste manieren om het fundament van een complex probleem te ontdekken. In plaats van te redeneren vanuit aannames, isoleren we de onderliggende ideeën waarop die aannames gebaseerd zijn. Wat overblijft is het fundament; een idee waarop we verder kunnen bouwen om tot creatieve oplossingen te komen.[1]

Elon Musk & Eerste principe denken

Het eerste principe denken vindt zijn oorsprong in de filosofie van Plato en Socrates. Later deden Aristoteles en René Descartes belangrijke bijdragen. Maar, wie graag een hedendaags voorbeeld wil kan het beste kijken naar Elon Musk.

Elon Musk is een echte eerste principe denker. In plaats van aannames te doen baseert Musk zijn ideeën op onderliggende principes. Zo vroeg Musk zich af waarom een raket zo duur is en kwam hij tot een verrassend antwoord.

Tot dat moment waren de meningen eensgezind. Een raket is zo duur omdat deze maar één keer gebruikt wordt. Binnen enkele minuten nadat de raket van de aarde is vertrokken verdwijnt deze voorgoed in de ruimte. In feite is het een wegwerproduct van epische proportie en dat is de voornaamste reden dat raketten zo duur zijn.

Eerste principe denken
Eerste principe denken is de basis voor innovatieve ideeën

Maar dat was voor Musk niet voldoende. Hij onderzocht de materiaalkosten en concludeerde dat dit slechts een fractie van de prijs is. De raket is vooral duur vanwege de arbeidskosten en veiligheidschecks. Dat leidde tot het idee om de raket te hergebruiken zodat de kosten per vlucht zouden dalen.

Dat resulteerde in de oprichting van SpaceX en de bouw van de Falcon X raket, die veel goedkoper is dan de traditionele ruimtevaart.

5x waarom

Redeneren vanuit eerste principes kan ons helpen om tot creatieve oplossingen te komen. Maar gelukkig hoeven we geen Elon Musk te heten om deze techniek toe te passen. 

De meest praktische manier om vanuit eerste principes te redeneren is door niet zomaar genoegen te nemen met een antwoord. Daarin kunnen we een voorbeeld nemen aan kinderen. Zij vragen van nature “waarom?” (ook al kan dat knap vervelend zijn).

5x de waarom vraag stellen (ook al doe je dat alleen maar voor jezelf) kan je waardevolle inzichten geven. Dat kost in eerste instantie meer tijd dan een aannames doen, maar het resultaat is verbluffend. Want zo komen we tot onderliggende principes en ontdekken we nieuwe ideeën.

Eerste principe redeneren is dus een krachtig denkgereedschap, maar wat kunnen we er mee in de wereld van SEO? Hoe helpt het ons?

Eerste principe denken en SEO

Eerste principe denken helpt ons om kritisch te kijken naar de aannames die we doen. Dat is overal belangrijk, maar zeker in de wereld van SEO. 

Eerste principes geven ons oneindige creatieve mogelijkheden, zonder dat we vastlopen in de details van een bepaalde keuze. Bovendien maken SEO mythes geen kans omdat we deze steeds toetsen aan de onderliggen ideeën. Dat maakt ons werk betrouwbaarder en 10x effectiever.

Laten we deze techniek toepassen op twee fundamentele SEO vragen: wat is het doel van een zoekmachine en waarom is zoekmachineoptimalisatie zo belangrijk?

Wat is het doel van een zoekmachine?

Eerste principe denken helpt ons om het doel van de zoekmachine te vinden. Maar waarom is dat belangrijk?

Omdat als we weten wat een zoekmachine wil, we dat zo goed mogelijk kunnen aanbieden. We kunnen onze SEO strategie naadloos laten aansluiten op de wensen van de zoekmachine en zo maximaal resultaat behalen.

Een hint voor het bestaan van een zoekmachine vinden we in Google’s mission statement:

“Het is onze missie om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken.”

Google’s missie statement

Hoe doet Google dat? Hoe maken ze die inhoud universeel toegankelijk en bruikbaar? Met behulp van de zoekmachine. 

Dat is het doel van een zoekmachine. Om gebruikers te helpen vinden wat ze zoeken. De gebruiker levert de vraag en de zoekmachine voorziet in het aanbod.

Daar verdienen ze overigens veel geld mee. De advertenties die boven de niet-betaalde posities op de zoekresultatenpagina staan brengen miljarden in het Google’s laatje. Die advertenties zijn de reden dat ze ons koste wat kost in de zoekmachine willen houden en daar zijn relevante resultaten voor nodig. 

Klinkt dat te simpel? Bijna wel. Maar dat is nu juist de schoonheid ervan.

Waarom is zoekmachineoptimalisatie belangrijk?

Nu we weten dat een zoekmachine vraag en aanbod bij elkaar brengt, wordt onze missie als SEO specialisten ook een stuk duidelijker. 

Want als zoekmachines alle informatie toegankelijk en bruikbaar willen maken, moet onze website ook toegankelijk en bruikbaar zijn. 

Om op de eerste positie te komen, moeten we bovendien het meest relevante antwoord zijn op de vraag van de bezoeker. Want een tevreden bezoeker komt weer terug en dat is het bestaansrecht van Google.

Zo kunnen we onze eigen SEO mission statement schrijven:

Als website eigenaren is het onze missie om onze websites zo te optimaliseren dat zoekmachines deze makkelijk kunnen vinden (crawlen, indexeren en ranken) zodat zoekmachines de bezoeker relevante informatie kunnen aanbieden.

SEO mythes ontkrachten

Het eerste principe denken kunnen we ook gebruiken in discussies over ranking factoren, links versus content, wel of geen zoekwoorden in de titel, etc. 

Door steeds te vragen “waarom” iets nodig is, komen we vanzelf weer terug bij de kern. Zo omzeilen we mythes en misvattingen waar we anders veel tijd aan kwijt zijn.

Het fundament vind je hierboven. Kun je SEO daaraan toetsen, dan weet je dat je goed zit.

Dat klinkt doodsimpel en dat is het ook. Maar toch zijn er genoeg websites die het onderliggende doel van zoekmachineoptimalisatie niet begrijpen; die niet weten dat ze de juiste informatie moeten aanbieden aan de gebruiker.

En SEO specialisten hebben daar zeker hun aandeel in. In plaats van de juiste informatie aanbieden aan de bezoeker, schrijven we content voor zoekmachines; richten we ons op keyword density; en steggelen we over wat de belangrijkste ranking factoren zijn.

Natuurlijk willen we verkeer en omzet. Maar dat is niet het spel wat we spelen. Het spel wat we spelen is een website bouwen die relevant is voor bezoekers. PUNT. Dat is het fundament van waaruit we onze creatieve oplossingen moeten zoeken. Als we dat doen is de sky the limit. Net als de raketten van Elon Musk.

Conclusie

Eerste principe denken is een van de meest waardevolle gereedschappen voor SEO specialisten. Deze techniek voorkomt dat we aannames doen en helpt ons te zoeken naar de fundamenten die daaronder liggen. Maar let op, want in eerste instantie kost het je meer tijd.

Ik ben er echter van overtuigd dat dit het meer dan waard is. Door te denken vanuit eerste principes komen we snel tot de kern van het probleem. Zo leren we drie belangrijke lessen over zoekmachineoptimalisatie:

  1. Het doel van een zoekmachine is om gebruikers te helpen vinden wat ze zoeken. Het doel van een website is om informatie (in de breedste zin van het woord) aan te bieden aan de zoekmachine. Zodat deze het kan aanbieden aan de gebruiker. We optimaliseren dus voor gebruikers.
  2. Als je op #1 staat, dan weet je dat je relevant bent.[4] Om dat te bereiken moet een website door de zoekmachine bezocht kunnen worden (hij moet crawlbaar en indexeerbaar zijn). Als je niet geïndexeerd bent, kun je ook niet ranken.
  3. Het fundament van zoekmachineoptimalisatie is te vinden in de functie van een zoekmachine. Die vinden we in Google’s missie en door zelf kritisch na te denken wat bezoekers willen. De Google Search Evaluators Guideline is ook een goede bron van informatie.

Als je vastzit, ga dan terug naar de kern. Wees nieuwsgierig en vraag hoe, wat en waarom iets gebeurd. Maar pas op voor “omdat het zo is” antwoorden. Op die manier worden onze SEO optimalisaties 10x effectiever.

Voor de volgende keer…

Misschien heb ik SEO iets te simpel gemaakt en missen er nog dingen. Natuurlijk is zoekmachineoptimalisatie niet altijd zo eenvoudig als het klinkt. Daarom bekijken we het SEO landschap in het volgende artikel vanuit complex adaptieve systemen. Wat de invloed daarvan is op zoekmachineoptimalisatie lees je in deel 2: zoekmachineoptimalisatie in een complex adaptief systeem 

Tot die tijd zou je kunnen nadenken over deze vraag:

  • Voor welke problemen kun jij vanuit eerste principes denken? Tot welke creatieve oplossingen leidt dit?

Help je collega’s en klanten door te delen

Ik hoop dat je dit eerste deel interessant vond om te lezen. Als dat zo is, deel het dan met je collega’s of met klanten zodat nog meer mensen de kans krijg om beter te worden in SEO!

PS: Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen? Stuur me dan een berichtje via LinkedIn.

Lees ook de andere delen in deze serie:

  1. Intro: Mentale modellen voor zoekmachineoptimalisatie
  2. Model 1: Eerste principe denken (dit deel)
  3. Model 2: Complex adaptieve systemen
  4. Model 3: Feedback loops

Voetnoten

[1] 2020, Fs.blog, first principles
[2] The Great Mental Models Volume 1: General Thinking Concepts, Farnam Street
[3] 2020, About.google, Google’s missie statement
[4] Bedankt Mark, voor dit waardevolle inzicht. Toen je het me jaren geleden vertelde heb ik het meteen opgeschreven.

Scroll naar boven